Yvonne en Reinier

Argentinië en Chili

Via via is ons aangeraden contact op te nemen met Pure Latin America voor het organiseren van een rondreis door Argentinië en Chili. Gwendeline heeft begin 2019 een prachtige 4-weekse rondreis voor ons georganiseerd wat ons uitermate goed is bevallen. Prettig was ook dat ze werken met Nederlandse contactpersonen die we altijd konden bellen als er vragen of problemen waren. Wij dachten dit als ervaren reizigers niet nodig te hebben, maar we hebben er toch een paar keer gebruik van gemaakt (o.a. toen we onze Ipad in het vliegtuig hadden laten liggen).

Onze reis begon in Buenos Aires waar we bij aankomst werden opgewacht en naar ons hotel Casa Sur Recoleta werden gebracht. Bij aankomst hoorden we dat het hotel iedere zaterdagmiddag een gratis stadstour organiseert voor zijn gasten. De gids was zeer bekwaam en het was dan ook een fantastische eerste kennismaking met Buenos Aires. Het hotel was prima, kleinschalig, goede kamers en een zeer uitgebreid ontbijt.

Ook hebben we deelgenomen aan de fietstour met Remi Lehmann, alleraardigste Nederlandse jongeman. We waren blij dat het zondag was, zodat we heerlijk relaxed konden fietsen zonder al te veel verkeer. We hebben veel gezien, wat is het een prachtige stad.

De volgende ochtend vlogen we naar Salta, heerlijk stadje, prachtige koloniale architectuur en niet te vergeten het MAAM museum. Wat het museum bijzonder maajt zijn de drie Inca kinderen die meer dan 400 jaar geleden werden geofferd op verschillende bergtoppen in de Andes. De kinderen, het ‘lichtmeisje’, de jongen en het dienstmeisje genoemd, werden met verschillende offer producten in 1999 gevonden. Ze waren gekleed in bijzondere kleren, hun handen om hun lichaam, beschermend tegen weer en wind. De kinderen zijn in perfecte staat teruggevonden en worden tentoongesteld.

Hierna hebben we een uitstekende en stoere four-wheel drive opgehaald, aan te raden voor de route die we hebben gereden want de wegen zijn vaak niet al te best, gravel, stenen enz. De eerste stop was Molinos waarbij we onderweg Parque Nacional Los Cardones hebben aangedaan, enorme zuilcactussen en ‘kale’ bergen met rood gesteente. We hebben overnacht in een hotel dat is gelegen tussen de wijngaarden met een schitterend uitzicht op de lavendel- en druivenstruiken. In de avond hebben we met een klein groepje het lichtmuseum van James Turrell bezocht en deelgenomen aan een wijnproeverij.

De volgende stop was Cafayate, een van de mooiste dorpjes van Argentinië. Vanuit Cafayate zijn we naar Purmamarca gereden. Bij aankomst bleek dat carnaval net was begonnen. Dat was wel jammer want dat maakte het onmogelijk om de omgeving te verkennen. Oordopjes voor de nacht waren van pas gekomen. Onvergetelijk was onze tocht naar Salinas Grandes (de grote zoutvalkte).

Voor de busreis naar Chili (dwars door de Andes) werden we in de ochtend opgehaald. De tocht duurt ongeveer 8 uur, waarvan we 2 uur hebben doorgebracht op de hoogvlakte aan de grens waarbij alle koffers werden opengemaakt. Na aankomst op het busstation werden we naar het hotel gebracht, eenvoudig maar prima.

In de middag werden we opgehaald voor een excursie naar de Moon en Death Valley. Smeer je goed in en neem een petje mee als bescherming tegen de zon. Ook hebben we een excursie gemaakt naar de zoutvlakte van Atacama, deze is totaal anders dan in Argentinië. Helaas geen flamingo’s gezien maar wel prachtige vergezichten. Ook hebben we hier veel foto’s gemaakt.

Hierna zijn we via Santiago naar Balmaceda gevlogen, ook hier stond er weer een huurauto voor ons klaar. Vanuit het vliegveld zijn we naar Puerto Tranquillo gereden waar we hebben overnacht. De hotels in Chili waren eenvoudig maar prima. Vanuit Puerto Tranquillo hebben we een adembenemende route gereden waarbij we onderweg veel gletsjers en bergen hebben gezien, iedere kilometer kent wel een mooi fotomoment. De weg is niet zo best, veel gravel. We hebben vooral op deze route veel jongelui met rugzakken meegenomen waarbij we veel leuke gesprekken hebben gehad, meestal studenten die de wereld rondreisden.

Via Coyhaique zijn we naar Puyuhuapi gereden. Om naar het hotel te komen moet de auto worden achtergelaten op klein afgesloten terrein waarna je met een bootje naar de Puyuhuapi Lodge wordt gebracht. Het hotel is mooi gelegen maar wel toe aan een opknapbeurt.

De volgende dag reden we via Chaitén, waar ferry tickets moesten worden opgehaald, door naar nationaal park Pumalín. `s Ochtends hebben we 2 keer een ferry genomen naar Hornopirén, een kleine nederzetting met maar 1 weg. Hosteria Catalina waar we verbleven kent een bijzonder aardige eigenaar en zijn vrouw is een uitstekende kok.

Puerto Varas is een mooie stad aan het water, erg toeristisch dus een dag is wel genoeg. De volgende ochtend vroeg naar het vliegveld waar de auto om 7.30 uur moest worden ingeleverd, belangrijk is het om ruim de tijd te nemen omdat het erg druk is op het (kleine) vliegveld.

Bij aankomst in Punta Arena zijn we vanuit het vliegveld naar hotel José Nogueira gebracht. Tip: doe hier je was alvorens je aan boord gaat van de Australis cruise. Punta Arenas was erg koud, regen en veel wind. Dit schijnt altijd zo te zijn. De Australis cruise was fenomenaal mooi. Het eten aan boord was lekker, de bediening heel vriendelijk en aan de bar was het erg gezellig. Buiten de excursies werden er diverse films getoond en voordrachten gegeven, deze waren erg interessant.

Wat wel erg jammer was dat we bij Kaap Hoorn niet aan land konden omdat er teveel wind stond. Dit schijnt regelmatig voor te komen.

We hebben een super fijne reis gemaakt en zijn nu van plan Gwendeline te vragen om onze volgende reis naar Argentinië uit te stippelen (Patagonië, Mendoza en zeker weer Buenos Aires).

Heel veel dank Gwendeline en Marion!

Spreekt dit u aan?

Pure Latin America laat u graag op een intense manier kennismaken met het prachtige Argentinië, Brazilië en/of Chili

Bekijk onze reizen

Lees wat andere klanten te vertellen hebben

Iris Manders

Argentinië

Na een zeer snelle overeenstemming over de reisdetails (Gwendeline was erg geïnteresseerd in ons project en speelde goed in op onze wensen), was het dan zover. ’s Ochtends vroeg, op vrijdag 6 april, vertrokken we vanaf Schiphol naar Argentinië, waar Gábor ons een goede reis toewenste en ons uitzwaaide. Na enthousiast te zijn ontvangen door gids Adolfo op het vliegveld van Buenos Aires, konden wij beginnen aan ons vijfweeks verblijf in Argentinië. Op de eerste zondag maakte we kennis met...

Annabel en Hendrik

Argentinië en Chili

Een rondreis door Argentinië stond al lange tijd bovenaan de bucketlist. En in november en december 2018 was het dan eindelijk zover! Omdat wel veel van het land wilden zien en ter plekke geen tijd wilden verliezen aan het plannen van een volgende stap, hebben we Pure Latin America gevraagd om ons te helpen. Vanaf het begin was het contact met Gwendeline erg prettig. Hij heeft goed geluisterd naar onze wensen en kwam dus met een reisadvies. Zo hebben we...

Marc en Marieke

Argentinië en Chili

Pure Latin America heeft onze huwelijksreis naar Argentinië en Chili onvergetelijk gemaakt. De vele indrukken die wij hebben opgedaan tijdens onze rondreis zijn overweldigend geweest. Samen met Gwendeline hebben we een reis kunnen samenstellen waarbij al onze reiswensen aan bod zijn gekomen: mini-icetrekking, wandelen in Torres del Paine, een four-wheel drive door de Andes, een bezoek aan de wijngebieden en aan de watervallen in Iguazú. Ook de transfers, excursies en hotels waren perfect geregeld. Finca Valentina was een ongelofelijke plek...